Hürmüz Boğazı’nda taşımacılık yapmanın maliyeti ve riski arttı!

Hürmüz Boğazı Güvenlik Endişeleri Nedeniyle Petrol Taşımacılığı Maliyetlerinde Artış Yaşanıyor

İsrail’in İran’a saldırıları sonrası başlayan çatışmalar, Hürmüz Boğazı’na ilişkin güvenlik endişelerini artırdı ve petrol taşımacılığı maliyetlerinde ciddi yükselişler yaşandı.

Basra Körfezi’nin ağzında bulunan dar su yolu Hürmüz Boğazı, Orta Doğu’daki petrol ve sıvılaştırılmış doğal gaz üretimini dünya pazarlarına bağlıyor. Bu stratejik geçidin kapanması durumunda küresel piyasalarda büyük sıkıntılar yaşanabilir.

Hürmüz Boğazı, dünya genelinde deniz yoluyla taşınan ham petrolün yaklaşık üçte birine ev sahipliği yaparken, başta Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri olmak üzere Orta Doğu ülkelerinin petrol sevkiyatında kritik bir rol oynamaktadır. Günde yaklaşık 20 milyon varil petrol ve petrol ürünü bu boğazdan taşınmaktadır.

Çin, Hindistan, Japonya ve Güney Kore gibi Asya ülkelerine yapılan sevkiyatların önemli bir bölümü de Hürmüz Boğazı üzerinden sağlanmaktadır. Ayrıca, küresel LNG ticaretinin yüzde 20’si de bu boğazdan geçmektedir.

Şu ana kadar doğrudan bir saldırı ya da kapatma yaşanmasa da, tanker operatörleri Hürmüz Boğazı geçişlerine daha temkinli yaklaşmaktadır, bu da piyasada gemilere olan erişilebilirliği azaltmaktadır. Bu durum, yakıt taşımanın risk ve maliyetinin artmasına neden olmaktadır.

Navlun Fiyatlarındaki Artışlar Dikkat Çekiyor

Londra Menkul Kıymetler Borsası’ndan alınan bir rapora göre, Orta Doğu’dan Çin’e giden ham petrol tankerleri için referans navlunlar çatışma öncesine göre yüzde 61 artarak 72,4 Worldscale puana yükselmiştir. Diğer rotalarda da benzer artışlar gözlemlenmektedir.

Orta Doğu’dan Japonya’ya yapılan sevkiyatlar için referans navlunlar da büyük yükselişler yaşamaktadır. Bu durum, yıl başından bu yana navlun fiyatlarının ciddi şekilde arttığını göstermektedir.

İran’ın Hürmüz Boğazı’nı Kapatma Riski Düşük Gözüküyor

Uluslararası Para Fonu (IMF) ve Oxford Üniversitesi tarafından derlenen verilere göre, Hürmüz Boğazı’nı kullanan tanker sayısında belirgin bir düşüş yaşanmıştır. Bu durumun, taşımacılık şirketlerinin temkinli davranmasıyla ilişkili olduğu düşünülmektedir. Şu ana kadar boğazın kapatılması riski düşük olsa da, güvenlik endişeleri petrol taşımacılığı maliyetlerinde artışa neden olmaktadır.

Related Posts

Akaryakıta bir büyük zam daha geliyor: İşte güncel benzin, motorin ve LPG fiyatları

Akaryakıta bir büyük zam daha geliyor: İşte güncel benzin, motorin ve LPG fiyatları

Rusya’dan petrol arzına yönelik açıklama

Rusya Başbakan Yardımcısı Aleksandr Novak, Orta Doğu’da artan gerginliğin ardından küresel petrol piyasasında arz açığı yaşanmadığını söyledi.

Nisan ayı dış ticaret endeksleri belli oldu

Nisan ayı dış ticaret endeksleri belli oldu

Milyonları ilgilendiriyor! TÜRK-İŞ Başkanı Atalay’dan yeni zam sinyali…

Karayolları, demiryolları, elektrik üretim santralleri, bakanlıklar, üniversiteler ve hastanelerin de aralarında bulunduğu kamu kurum ve kuruluşlarındaki 600 bine yakın işçiyi kapsayan 2025 Yılı Kamu Toplu İş Sözleşmeleri Çerçeve Protokolü …

TÜİK mayıs ayı tarım ürünleri üretici fiyat endeksini açıkladı

TÜİK, Mayıs 2025 dönemine ilişkin tarım ürünleri üretici fiyat endeksi verilerini açıkladı. Buna göre; tarım ürünleri üretici fiyatları mayıs ayında bir önceki aya göre yüzde 0,23, bir önceki yılın aralık ayına göre yüzde 12,56, bir önceki yılın aynı …

Doğalgaza zam mı geliyor? Açıklama bakandan geldi

İsrail-İran gerilimi küresel piyasalarda belirsizlik yaratırken, petrol fiyatları da bir anda fırladı. Petroldeki artış Türkiye’de akaryakıt fiyatlarına yansırken, yeni zamların olup olmayacağı endişesi hakim. Petroldeki artışın sürüp sürmeyeceği ise …